Z řad obyvatel Františkova i ze strany osadního výboru vzešlo několik dotazů tykajících se plánované výstavby. Níže uvádíme zestručněný přepis otázek a odpovědí k jednotlivým tématům.
Napojení areálu „nové slévárny“ na Švermovu ulici a výstavba kanalizace
Na otázky odpověděl pan náměstek Šolc, za což děkujeme.
- Je prosím znám orientační termín a doba realizace budování nové kanalizace?
- Ano znám je a bude ….. cca od 15.3. do 15.8.2023, ale to zahrnuje celou komunikaci až k areálu včetně sítí. Konkrétní časový úsek pro kanalizaci bude dán harmonogramem stavby a povolením odboru dopravy (stát), aby dopravní omezení ve Švermově ulici bylo jen na nezbytnou dobu. Zatím ve fázi přípravy podkladů pro dopravně – inženýrské opatření.
- Odkud kam bude kanalizace budována?
- Od „Svedu“ nahoru až k budoucí odbočce k areálu s tím, že budovaná kapacita bude dostatečná i pro (jednou) Karlinky.
- Dojde k omezení provozu na křižovatce Švermova x Uralská (mezi směry Kubelíkova a centrum)?
- Ano dle povolení Magistrátu (viz následující bod).
- Bude po dobu realizace ulice Švermova mezi Uralskou a Karlinkami úplně uzavřena, nebo bude částečně průjezdná?
- Kanalizace je dle projektu situována v severní polovině vozovky (tj. na straně u letiště). Jižní polovina vozovky je v rámci návrhu pro dopravně inženýrského opatření připravována jako průjezdná se střídavým provozem.
- Bude v souvislosti se záměrem opraven současný chodník?
- Chodník bude opraven v místě, kde bude dotčen stavbou. Další úseky chodníku nejsou předmětem stavby.
- Bude po vybudování kanalizace položen nový povrch v celé šíři, nebo dojde pouze k opravě nezbytně nutné části vozovky?
- V celé šíři dle technických podmínek zásahů do komunikací musí být u podélného překopu komunikace proveden nový kryt komunikace minimálně v šířce celého jízdního pruhu. Je-li hrana výkopové rýhy blíže jak 1,5m ke krajnici nebo je výkop veden středem komunikace, bude provedena oprava povrchu komunikace v celé její šíři. Neznáme podrobnosti vedení nové kanalizace, ale dle popsaných podmínek bude postupováno v souladu s nimi. Stavbou kanalizace je dotčena pouze severní polovina vozovky, která bude obnovena do původního stavu. Nedotčená jižní polovina vozovky zůstane stávající, mj. i z důvodu zachování provozu na ní po dobu stavby.
- Je již známo co bude místo bývalé slévárny stát a kdy bude probíhat výstavba?
- Není, probíhají jednání.
Rozšíření Domova seniorů Františkov
Na otázky odpověděla paní náměstkyně Prachařová, za což děkujeme.
- V jakém stavu je plánované rozšíření Domova seniorů Františkov a kde přesně má být stavba umístěna?
- Odbor strategického rozvoje a dotací nyní připravuje veřejnou zakázku na zpracovatele projektové dokumentace včetně zpracování úvodní dispoziční studie. Pro přístavbu bude využit pozemek p.p.č. 419/1 k.ú. Františkov u Liberce. Nová přístavba bude propojena krčkem se stávající „hlavní“ budovou Domova seniorů. Poloha a umístění přístavby budou ovlivňovány podmínkami zakládání, oslunění, požárními odstupy a dalšími faktory. Přesná poloha přístavby bude známa až po zpracování dispoziční studie.
- Přinese stavba omezení pro návštěvníky parku a zůstane zachována jeho průchodnost?
- Přístavba s kapacitou cca 80 lůžek bude obdobně velká jako jeden blok stávajícího Domova seniorů, zabere tedy velmi malou část volných pozemků. Průchodnost stávajícího parku zůstane po dostavbě zachována. Propojení přístavby se stávajícím Domovem seniorů bude nad úrovní terénu. Pouze lze očekávat omezení průchodnosti parku během výstavby.
Podpora občanům k eliminaci hlukové zátěže
Několik občanů se obrátilo na OV s prosbou o informace ohledně případných příspěvků na protihluková opatření, zejména v okolí ulice Švermova. Osadní výbor se dále připojil s žádostí o protokoly z měření hluku za několik posledních let. Z Krajské hygienické stanice odpověděla paní Ing. Jana Petříčkova, za což děkujeme.
- Lze prosím zveřejnit výsledky měření hluku podél ulice Švermova za posledních cca 10 let? Jde o naměření hodnoty, datum a místo měření, ze kterého by byl patrný vývoj hlukového zatížení podél této vytížené komunikace.
- Výsledky měření hluku provedených z měření hluku z provozu na pozemní komunikaci, ulice Švermova, Liberec, Krajská hygienická stanice nezveřejňuje, zájemce si však může požádat o protokoly z provedeného státního zdravotního dozoru v rámci zákona č. 106/1999 Sb., zákon o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (již bylo zažádáno). V rámci posledních dvou provedených měření hluku lze konstatovat, že byly splněny hygienické limity hluku s rezervou pro denní i noční dobu. Podklady pro vyhodnocení vývoje hlukového zatížení na předmětné komunikaci Krajská hygienická stanice nemá k dispozici.
- Mají občané žijící v bezprostřední blízkosti komunikace nárok na příspěvek od vlastníka komunikace, např. na výměnu oken za protihluková. Pokud ano, jak mají postupovat?
- Vzhledem k tomu, že z provedených kontrol nevyplynulo překročení hygienických limitů hluku pro denní ani noční dobu, nevznikl tak důvod, aby Krajská hygienická stanice přistoupila k uložení protihlukových opatření. Přesto Krajská hygienická stanice vyvolala jednání s provozovatelem předmětné komunikace, v rámci něhož bylo dohodnuto provedení osazení radaru, který by měl přispět ke zklidnění dopravy. Výměna oken by byla jednou z možností poté, co by bylo prokázáno překročení hygienických limitů hluku z provozu liniového zdroje hluku v denní a noční době. Volba protihlukových opatření je však vždy na osobě, která nadlimitní zdroj hluku provozuje.
- Za jakých podmínek mohou občané požadovat měření hluku a po kom jej mohou vyžadovat? Jedná se například o nově vzniklý výmol v komunikaci, zda je možné požadovat po městu přeměření hluku, urychlenou opravu, či okamžité dopravní omezení.
- Opakovaná měření hluku jsou prováděna až po důkladném zhodnocení změny hlukové situace (výrazná změna intenzity dopravního proudu, změna složení dopravního proudu atd.), neboť vynakládat nemalé prostředky ze státního rozpočtu na měření hluku nelze bezdůvodně. Co se týče výmolů, jedná se o technickou závadu na komunikaci, nemá Krajská hygienická stanice ze zákona o ochraně veřejného zdraví svěřeny kompetence k řešení opravy ani zajištění dopravního omezení na dotčené pozemní komunikaci. Zde nastupuje dozorový orgán, kterým je speciální stavební úřad pro dopravní stavby při Magistrátu města Liberec.