Místní komise Františkov má sedm členů. Předsedou komise je Jakub Mišák, místopředsedou Boris Pleštil. Naším cílem je oživit komunitní a sousedské dění v našem okolí. Společně s Vámi chceme předávat podněty odpovědným osobám na magistrátu a přispívat tak ke zlepšení veřejného prostoru i životního prostředí.
Budeme moc rádi, když se k nám připojíte a společně se pustíme do této smysluplné, i když náročné práce.
Zápisy z proběhlých jednání místní komise naleznete na stránkách města.
Hranice působnosti místní komise:
Přesnou mapu působnosti naleznete na portále https://marushkapub.liberec.cz/ vrstva přehledové mapy / místní komise.
Komise byla schválena radou města dne 17.9. 2024. Komise vychází ze zásad Rady města Liberec pro činnost místních komisí.
Článek 1 – Úvodní ustanovení
- Místní komise (dále jen „komise”) jsou iniciativní a poradní orgány Rady města Liberec (dále jen
„rada”) pro rozvoj příslušných území města zřízené v souladu s ustanoveními § 102 odst. 2 písm. h) a § 122 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. - Zásady Rady města Liberec pro činnost místních komisí (dále jen „zásady“) upravují postavení a činnost těchto orgánů.
- Zásady jsou přijímány usnesením rady a jejich úpravy či nahrazení podléhají rovněž schválení
radou.
Článek 2 – Členství
- Komisi tvoří předseda, místopředseda a další členové.
- Předseda (případně místopředseda či jiný pověřený člen komise) zastupuje komisi při jednáních
s orgány města, svolává jednání komise, zajišťuje včasné zveřejnění pozvánky na jednání,
připravuje podklady pro jednání, zajišťuje pořízení zápisu z jednání včetně jeho zveřejnění a při
zániku komise předává agendu koordinátorovi místních komisí. - Komise má nejméně 3 a nejvýše 13 členů.
- Počet členů komise je vždy lichý.
- Členství v komisi vzniká jmenováním radou.
- Členy komise mohou být pouze osoby bez omezení svéprávnosti, které nejsou ve výkonu trestu
odnětí svobody, a to konkrétně:- občané města starší 18 let s trvalým pobytem na území komise,
- fyzické osoby starší 18 let s trvalým pobytem na území komise, které jsou cizím státním
občanem,
- Předsedou a místopředsedou komise nemohou být členové rady.
- Členství v komisi zaniká:
- porušením podmínek pro vznik členství podle čl. 2, odst. 6,
- vzdáním se členství doručením písemného projevu vůle o rezignaci radě,
- odvoláním radou na základě odůvodněné žádosti komise,
- odvoláním radou na základě návrhu komise po dvou následujících neomluvených
absencích na jednání komise, - zvolením nové rady.
Článek 3 – Územní působnost
- Komise lze zřídit na nečleněném území města v hranicích městských čtvrtí (dále jen „čtvrti”)
podle Obecně závazné vyhlášky Statutárního města Liberec č. 7/2011, Statut města Liberec s
výjimkou čtvrtí Jeřáb, Kristiánov, Nové Město, Perštýn a Staré Město, jejichž hranice jsou
upraveny pro potřeby fungování komisí s přihlédnutím k charakteru místních komunit. - Územní působnost komisí je zakreslena v mapovém portálu města
(https://marushkapub.liberec.cz/). - Každou jednu čtvrť může zastupovat pouze jedna komise.
- Komise může zastupovat více čtvrtí, v takovém případě každou čtvrť zastupují jako členové
komise nejméně tři členové s trvalým pobytem v dané čtvrti.
Článek 4 – Vznik
- Proces vzniku komisí započíná ve všech čtvrtích po zvolení nové rady, případně ve čtvrti bez
existující komise po doručení podnětu nejméně třemi fyzickými osobami s trvalým pobytem v
dané čtvrti koordinátorovi místních komisí. - Proces vzniku komise se řídí následujícím postupem:
- Koordinátor místních komisí vydá bez zbytečného odkladu a nejpozději 60 dní od
iniciace podle čl. 4, odst. 1 výzvu k založení komise ve Zpravodaji Liberec, na webu
města a účtech na sociálních sítích města. - Na výzvu mohou nejméně po dobu 30 dnů reagovat zájemci o členství v komisi, a sice
zasláním svých údajů (jméno, příjmení, datum narození, adresa trvalého bydliště, emailová adresa či telefonní číslo) způsobem uvedeným ve výzvě. - Zájemci splňující podmínky členství podle čl. 2, odst. 6 se stávají členy přípravného
výboru. Předsedou přípravného výboru se v případě jeho přítomnosti v přípravném
výboru stává předseda komise naposledy fungující na daném území, případně první
přihlášený člen přípravného výboru. - Koordinátor místních komisí předá předsedovi přípravného výboru kontakty na ostatní
členy přípravného výboru. - Předseda přípravného výboru svolá setkání přípravného výboru pro sjednání žádosti o
ustavení komise. Pro potřeby jednání přípravného výboru je možné bezplatně využívat
nemovité prostory ve vlastnictví města po předchozí domluvě se správcem nemovitosti. - Předseda přípravného výboru podává prostřednictvím koordinátora místních komisí radě
návrh na zřízení komise obsahující následující informace:- název čtvrti, ve které je komise zřizována,
- personální složení komise (u každého člena je třeba uvést jméno, příjmení, datum
narození, adresu trvalého bydliště, e-mail či telefonní číslo, jeho podpis), - jména členů, kteří jsou navrhováni jako předseda a místopředseda komise,
- Členové komise jsou jmenováni radou na návrh přípravného výboru bez zbytečného
odkladu. - Členové přípravného výboru, kteří nebyli navrženi na členy komise, se mohou účastnit
jednání komise s hlasem poradním. Evidenci těchto členů přípravného výboru vede
předseda komise.
- Koordinátor místních komisí vydá bez zbytečného odkladu a nejpozději 60 dní od
Článek 5 – Fond místních komisí
- Komise mohou navrhovat využití Fondu místních komisí (dále jen „FMK”).
- FMK je vždy k 1. lednu rozdělen mezi komise existující k 1. prosinci předchozího roku. Jedné
komisi náleží nejvýše trojnásobek podílu FMK, který by komisi náležel při existenci komisí
zastupujících všechny čtvrti. - Každé jedné komisi náleží z FMK pro n komisí podíl FMKi, který se skládá ze dvou částí, a sice
pevné a pohyblivé složky:
FMKi = pevná složkai + pohyblivá složkai
Výpočet obou složek je přitom následující:
pevná složkai = 20 000 * počet zastupovaných čtvrtí
pohyblivá složkai = (FMK – suma pevných složek) * počet obyvatel zastupovaných čtvrtí / počet obyvatel nečleněného území města - Počet obyvatel pro potřeby rozdělení FMK v daném roce vychází z údajů k 1. červenci
předchozího roku a nezahrnuje osoby přihlášené k trvalému pobytu na adrese Dr. E. Beneše 1,
Liberec, 460 01. - Nevyčerpané a komisi již přidělené prostředky v daném roce se přičítají k prostředkům
přiděleným v letech následujících, a to nejpozději do ukončení činnosti komise podle čl. 6. Při
ukončení a bezprostředně následujícím obnovení činnosti komise z důvodu snížení počtu
zastupovaných čtvrtí náleží nové komisi dříve nevyčerpané přidělené prostředky v podílu podle
počtu obyvatel. Nevyčerpané přidělené prostředky z předchozích let se v případě spojení komisí
sčítají a náleží nové komisi. - O využití prostředků FMK rozhoduje rada na návrh komise v souladu s principy hospodárnosti,
efektivnosti a účelnosti. - Prostředky FMK je možné využít v následujících oblastech:
- Činnost komise:
- nákup drobných kancelářských potřeb a občerstvení pro potřeby jednání komise,
- tiskové či publikační náklady na prezentaci činnosti komise a komunikaci s
místními obyvateli (brožury, letáky, anketní lístky, webové stránky a podobně), - paušální úhrady nákladů na komunikaci ve výši 1 000 Kč ročně pro předsedu
komise, - úhrady dopravy jako například jízdenek MHD, parkovného a podobně.
- Komunitní aktivity:
- nákup či pronájem materiálu, úhrady služeb či dopravy, pronájem prostor a
pozemků, nákup občerstvení, dárků pro děti a podobně pro potřeby konání akcí
jako pálení čarodějnic, dětský den, jarmarky, mikulášská besídka, rozsvěcování
vánočního stromu a podobně.
- nákup či pronájem materiálu, úhrady služeb či dopravy, pronájem prostor a
- Dobrovolnické práce:
- nákup či pronájem materiálu a nářadí pro dobrovolnické práce jako například
kácení náletových dřevin, výsadba zeleně, nátěry a další drobné opravy a údržba
majetku města po předchozí konzultaci s Technickými službami města Liberec či
příslušnými odbory magistrátu Statutárního města Liberec (dále jen „SML”).
- nákup či pronájem materiálu a nářadí pro dobrovolnické práce jako například
- Zkrášlovací akce (financování drobných investičních akcí realizovaných SML po
předchozí konzultaci s příslušnými odbory magistrátu SML či Městskou policií Liberec):- doplnění hracích prvků na hřištích a sportovištích,
- výsadba zeleně,
- osazení laviček,
- drobné stavební a terénní úpravy,
- body kamerového systému,
- umístění vývěsních skříněk,
- doplnění informačních prvků do veřejného prostoru,
- pořízení vánočního osvětlení či jiných dekorací včetně nákladů na montáž,
demontáž, údržbu a energie, - opravy a údržba majetku SML,
- jiné akce se souhlasem rady.
- Činnost komise:
Článek 6 – Zánik
- Komise zanikají spolu se zvolením nové rady.
- Rada může odvolat všechny členy komise a ukončit tak její činnost,
- poklesne-li počet členů komise pod minimální počet či nesplňuje-li podmínku lichého
počtu a po dobu 3 měsíců nebyl předložen návrh na doplnění komise, - pokud o to komise požádá,
- neplní-li komise opakovaně své povinnosti.
- poklesne-li počet členů komise pod minimální počet či nesplňuje-li podmínku lichého
Článek 7 – Přechodná ustanovení
- Započetím procesu vzniku komisí ve všech čtvrtích podle čl. 4, odst. 1 je i přijetí usnesení
zastupitelstva o ukončení činnosti osadních výborů zastupitelstva vzniklých před datem přijetí
zásad (dále jen „osadní výbory”). - Členové osadních výborů se v případě splnění podmínek pro členství v přípravných výborech
podle čl. 4, odst. 2 stanou navrženými členy komisí. V případě nadpočetných osadních výborů
rozhoduje o nominaci jejich členů předseda osadního výboru po vzájemné diskuzi členů. - Předsedové osadních výborů se v případě splnění podmínek pro členství v přípravných výborech
podle čl. 4, odst. 2 stávají předsedy přípravných výborů. - FMK bude zřízen od 1. ledna 2025.
Článek 8 – Závěrečná ustanovení
- Zásady byly schváleny usnesením rady č. 492/2024 ze dne 21. 5. 2024.
- Zásady nabývají účinnosti ke dni 21. 5. 2024.
Statut Místní komise Františkov
Článek 1 – Úvodní ustanovení
- Místní komise Františkov (dále jen „komise”) je iniciativním a poradním orgánem Rady města Liberec (dále jen „rada”) pro rozvoj příslušného území města zřízeným v souladu s ustanoveními § 102 odst. 2 písm. h) a § 122 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
- Statut Místní komise Františkov (dále jen „statut“) upravuje postavení a činnost tohoto orgánu.
Článek 2 – Územní působnost
- Komise zastupuje Františkov.
- Územní působnost komise je zakreslena v mapovém portálu města (https://marushkapub.liberec.cz/).
Článek 3 – Jednání
- Komise se schází podle potřeby, nejméně však dvakrát ročně.
- Jednání komise svolává její předseda, v případě jeho neschopnosti výkonu funkce svolává jednání místopředseda komise.
- Členové komise se účastní jednání, v opačném případě se bez zbytečného odkladu omluví svolavateli jednání.
- Jednání komise je členům prostřednictvím e-mailu či telefonicky a veřejnosti prostřednictvím pozvánky na webu města oznámeno nejméně 7 kalendářních dní před datem jednání. K projednání závažných nebo mimořádných úkolů, které nesnesou odkladu, svolá předseda mimořádné jednání komise v kratší lhůtě. Předseda svolá mimořádné jednání komise také tehdy, požádá-li o to alespoň polovina všech členů komise, primátor nebo náměstek primátora.
- Je-li předkládán k posouzení komise materiál, je členům komise zaslán nejméně 7 dní před jeho projednáním. V případě mimořádného jednání či dostatečného odůvodnění může být tato lhůta adekvátně zkrácena.
- Jednání komise řídí předseda, případně místopředseda. Není-li na jednání přítomen ani jeden z nich, zvolí si přítomní členové předsedajícího.
- Komise je schopna se usnášet, účastní-li se jejího jednání nadpoloviční většina všech členů komise.
- K přijetí usnesení je třeba shoda nadpoloviční většiny všech členů komise.
- Jednání komise jsou zpravidla veřejná. Komise může usnesením rozhodnout o uzavření jednání na celé jednání nebo jeho část pro jednotlivce či celou veřejnost, a to pokud je seznamována s citlivými osobními údaji či v jiných závažných důvodech. Zápisy z jednání jsou veřejné a jsou k dispozici na webu města.
- V odůvodněných případech je možné svolat jednání a přijímat usnesení formou videokonference. Možnost veřejnosti účastnit se jednání komise je zachována i v tomto případě.
- Vyžaduje-li to zájem a povaha věci, mohou komise jednat společně a podávat společné návrhy či stanoviska při dodržení pravidel k přijetí usnesení pro každou jednotlivou komisi a sepsání samostatných zápisů.
- Komise mohou pro potřeby svého jednání přijmout jednací řád, který bude v souladu se statutem.
Článek 4 – Povinnosti
Komise má následující povinnosti:
- Postupovat v souladu se statutem a Zásadami Rady města Liberec pro činnost místních komisí a bez zbytečné prodlevy sjednat nápravu plnění ustanovení těchto předpisů.
- Přijímat doporučení pro radu na požádání orgánů města či Městské policie Liberec při řešení místních problémů.
- Poskytovat na požádání orgánů města stanovisko k návrhům občanů na změny s širším dopadem na obyvatele území komise.
- Asistovat orgánům města s oslovováním místních obyvatel dotčených investičními akcemi, kteří na oficiální komunikaci ze strany města nereagují.
- Navrhovat a průběžně aktualizovat vlastní seznam oprav a investičních priorit na území komise.
- Informovat občany vhodnou formou o své činnosti včetně upozornění na změnu kontaktních údajů na webu města.
- Zachovávat mlčenlivost o skutečnostech důvěrné povahy a těch, které nejsou veřejně známy a o kterých se členové komise dozví v souvislosti s její činností.
- Účastnit se na pozvání prostřednictvím předsedy, místopředsedy či jiného zástupce zasedání rady.
- Účastnit se setkání se členy rady při jejich oficiální návštěvě na území komise.
- Zasílat pozvánky na jednání komise koordinátorovi místních komisí k uveřejnění na webu města, a to nejpozději 7 kalendářních dní před datem jednání, pokud není jednání svoláno mimořádně.
- Pořizovat a zasílat zápisy z jednání komise (obsahující jména přítomných, nepřítomných a omluvených členů komise, jména hostů, program schůze v bodech spolu se stručným popisem diskuze a výsledky hlasování spolu s usneseními) koordinátorovi místních komisí, a to nejpozději do 10 dnů od jednání komise.
Článek 5 – Práva
Komise mohou:
- Vyjadřovat se k návrhům předkládaným radě k rozhodnutí, pokud se týkají území komise.
- Vyjadřovat se k připomínkám a podnětům, které radě předložili občané přihlášení k trvalému pobytu na území komise.
- Požadovat v případě odůvodněné potřeby od rady podklady a informace týkající se rozhodnutí ve výkonu samostatné působnosti města na území komise.
- Účastnit se prostřednictvím předsedy, místopředsedy či jiného člena komise představení investičního plánu v rámci příprav rozpočtu města a střednědobého výhledu rozpočtu.
- Vyjadřovat se před předložením radě města k podnětům na změnu územního plánu a v rámci pracovní skupiny k vybraným majetkoprávním operacím (prodej, směny, pachty, nájmy, výpůjčky) na území komise.
- Obracet se s podněty na Městskou policii Liberec a navrhovat opatření k řešení místních záležitostí veřejného pořádku.
- Iniciovat společenské, kulturní a sportovní aktivity vedoucí k budování komunity na území komise.
- Navrhovat využití Fondu místních komisí pro potřeby zajištění své činnosti a financování dalších aktivit.
- Spolupracovat s dalšími komisemi při rozvoji svých území.
- Používat k informování místních obyvatel městskou vývěsku, pokud je na území komise přítomna, vyhrazený prostor na webu města a volitelně i prostor ve Zpravodaji Liberec.
- Zvát na svá jednání volené představitele města a tajemníka.
- Bezplatně využívat nemovité prostory ve vlastnictví města k jednání komise po předchozídomluvě se správcem nemovitosti.
- Navrhovat radě změnu na pozicích členů, předsedy či místopředsedy (návrh na volbu nových členů obsahuje jejich jméno, příjmení, datum narození, adresu trvalého bydliště, e-mail či telefonní číslo, podpis navrhovaného).
Článek 6 – Závěrečná ustanovení
- Statut byl schválen usnesením Rady města Liberec č. 1060/2024 ze dne 17.9.2024.
- Statut nabývá účinnosti ke dni 17.9.2024.