Co studie přináší? Kromě obecné části zejména probírá konkrétní parkovací místa a zdůvodnění možnosti či nemožnosti jejich vytvoření. Návrhy vzešly od tvůrců studie i od obyvatel Františkova. Z velké části se jedná o vyznačení již existujících stání či jejich legalizaci. Pokud se nebudete dívat na studii s růžovými brýlemi, tak zjistíte, že se žádná revoluce nekoná a navíc může vzniknout jen několik jednotek míst. Za sci-fi návrhy lze považovat např. vybudování parkovišť na soukromých pozemcích či pod hřištěm ZŠ Švermova.
Na schůzích často zazněl návrh na zákaz parkování nadrozměrných vozidel. Toto opatření má ale dle autorů jednu dosti zásadní podmínku:
Zákaz parkování nadrozměrných vozidel ve vymezeném nočním čase v sídlištní zástavbě za předpokladu existence odstavného parkoviště pro tato vozidla.
Z ostatních návrhů jsou zajímavá parkovací místa v okolí a na pozemku bývalého výměníku (křižovatka Jáchymovská x Mánesova) a dále potenciál na parkování v ulici Nová, která má být v blízké budoucnosti rekonstruována.
Překvapením studie je nemožnost provedení již dříve připravených projektů (viz. obrázky níže), zejména toho na křižovatce Jáchymovské a Řídkého. Zde bylo původně uvažováno 31 míst hned u komunikace, které nyní vystřídalo parkoviště pro 26 vozidel dále od křižovatky a blízko k panelovému domu (karta 14).
Karta řešení parkování na křižovatce Jáchymovské a Řídkého dle nové studie.
Závěrem je třeba si přiznat, že na sídlišti nikdy nebude dostatek parkovacích míst. Dle studie by obyvatelé vyznačené oblasti Františkova potřebovali 1290 parkovacích míst (dle dřívějšího Plánu udržitelné městské mobility – PUMM 618), přitom legálně nabízí 236 veřejných stání a 203 v soukromých garážích (dle PUMM celkem 596). V závislosti z jaké studie vycházíte vám vyjde deficit parkovacích míst mezi 22 a 851. Rozptyl je to vskutku obrovský a pravda je asi někde mezi. Faktem zůstává, že mnoho míst, kde lidé parkují je nelegálních.
Pro každého řidiče mohou být zajímavá systémová opatření problémů s parkováním (v obecné části od strany 262). Trochu překvapivě zde není řešením výstavba nových parkovacích míst. V souvislosti s nedávnou diskuzí ohledně parkovacího domu u krajského úřadu si dovolím citovat jeden bod ze studie na téma budování parkovacích míst v centrech měst a snižování dopravy v centrech (priorita č. 1 dle veřejného fóra 2023):
Záchytná parkoviště jsou naopak cílena primárně na dojíždějící zaměstnance a návštěvníky. Ta jsou tím výhodnější, čím rozvinutější je systém veřejné hromadné dopravy, která musí být na tato parkoviště, tzv. P+R, napojena. Pro zajištění jejich funkčnosti by však jejich výstavba měla být výměnou za současná stání v centru města. Tj. vznikne-li 400 nových stání na okraji, musí stejný počet v centru zmizet, aby se uživatelé skutečně na tato parkoviště přesouvali.