Místní komise Františkov má sedm členů. Předsedou komise je Jakub Mišák, místopředsedou Boris Pleštil. Komise byla schválena radou města dne 17.9. 2024. Komise vychází ze zásad Rady města Liberec pro činnost místních komisí.
Článek 1 – Úvodní ustanovení
- Místní komise (dále jen „komise”) jsou iniciativní a poradní orgány Rady města Liberec (dále jen
„rada”) pro rozvoj příslušných území města zřízené v souladu s ustanoveními § 102 odst. 2 písm. h) a § 122 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. - Zásady Rady města Liberec pro činnost místních komisí (dále jen „zásady“) upravují postavení a činnost těchto orgánů.
- Zásady jsou přijímány usnesením rady a jejich úpravy či nahrazení podléhají rovněž schválení
radou.
Článek 2 – Členství
- Komisi tvoří předseda, místopředseda a další členové.
- Předseda (případně místopředseda či jiný pověřený člen komise) zastupuje komisi při jednáních
s orgány města, svolává jednání komise, zajišťuje včasné zveřejnění pozvánky na jednání,
připravuje podklady pro jednání, zajišťuje pořízení zápisu z jednání včetně jeho zveřejnění a při
zániku komise předává agendu koordinátorovi místních komisí. - Komise má nejméně 3 a nejvýše 13 členů.
- Počet členů komise je vždy lichý.
- Členství v komisi vzniká jmenováním radou.
- Členy komise mohou být pouze osoby bez omezení svéprávnosti, které nejsou ve výkonu trestu
odnětí svobody, a to konkrétně:- občané města starší 18 let s trvalým pobytem na území komise,
- fyzické osoby starší 18 let s trvalým pobytem na území komise, které jsou cizím státním
občanem,
- Předsedou a místopředsedou komise nemohou být členové rady.
- Členství v komisi zaniká:
- porušením podmínek pro vznik členství podle čl. 2, odst. 6,
- vzdáním se členství doručením písemného projevu vůle o rezignaci radě,
- odvoláním radou na základě odůvodněné žádosti komise,
- odvoláním radou na základě návrhu komise po dvou následujících neomluvených
absencích na jednání komise, - zvolením nové rady.
Článek 3 – Územní působnost
- Komise lze zřídit na nečleněném území města v hranicích městských čtvrtí (dále jen „čtvrti”)
podle Obecně závazné vyhlášky Statutárního města Liberec č. 7/2011, Statut města Liberec s
výjimkou čtvrtí Jeřáb, Kristiánov, Nové Město, Perštýn a Staré Město, jejichž hranice jsou
upraveny pro potřeby fungování komisí s přihlédnutím k charakteru místních komunit. - Územní působnost komisí je zakreslena v mapovém portálu města
(https://marushkapub.liberec.cz/). - Každou jednu čtvrť může zastupovat pouze jedna komise.
- Komise může zastupovat více čtvrtí, v takovém případě každou čtvrť zastupují jako členové
komise nejméně tři členové s trvalým pobytem v dané čtvrti.
Článek 4 – Vznik
- Proces vzniku komisí započíná ve všech čtvrtích po zvolení nové rady, případně ve čtvrti bez
existující komise po doručení podnětu nejméně třemi fyzickými osobami s trvalým pobytem v
dané čtvrti koordinátorovi místních komisí. - Proces vzniku komise se řídí následujícím postupem:
- Koordinátor místních komisí vydá bez zbytečného odkladu a nejpozději 60 dní od
iniciace podle čl. 4, odst. 1 výzvu k založení komise ve Zpravodaji Liberec, na webu
města a účtech na sociálních sítích města. - Na výzvu mohou nejméně po dobu 30 dnů reagovat zájemci o členství v komisi, a sice
zasláním svých údajů (jméno, příjmení, datum narození, adresa trvalého bydliště, emailová adresa či telefonní číslo) způsobem uvedeným ve výzvě. - Zájemci splňující podmínky členství podle čl. 2, odst. 6 se stávají členy přípravného
výboru. Předsedou přípravného výboru se v případě jeho přítomnosti v přípravném
výboru stává předseda komise naposledy fungující na daném území, případně první
přihlášený člen přípravného výboru. - Koordinátor místních komisí předá předsedovi přípravného výboru kontakty na ostatní
členy přípravného výboru. - Předseda přípravného výboru svolá setkání přípravného výboru pro sjednání žádosti o
ustavení komise. Pro potřeby jednání přípravného výboru je možné bezplatně využívat
nemovité prostory ve vlastnictví města po předchozí domluvě se správcem nemovitosti. - Předseda přípravného výboru podává prostřednictvím koordinátora místních komisí radě
návrh na zřízení komise obsahující následující informace:- název čtvrti, ve které je komise zřizována,
- personální složení komise (u každého člena je třeba uvést jméno, příjmení, datum
narození, adresu trvalého bydliště, e-mail či telefonní číslo, jeho podpis), - jména členů, kteří jsou navrhováni jako předseda a místopředseda komise,
- Členové komise jsou jmenováni radou na návrh přípravného výboru bez zbytečného
odkladu. - Členové přípravného výboru, kteří nebyli navrženi na členy komise, se mohou účastnit
jednání komise s hlasem poradním. Evidenci těchto členů přípravného výboru vede
předseda komise.
- Koordinátor místních komisí vydá bez zbytečného odkladu a nejpozději 60 dní od
Článek 5 – Fond místních komisí
- Komise mohou navrhovat využití Fondu místních komisí (dále jen „FMK”).
- FMK je vždy k 1. lednu rozdělen mezi komise existující k 1. prosinci předchozího roku. Jedné
komisi náleží nejvýše trojnásobek podílu FMK, který by komisi náležel při existenci komisí
zastupujících všechny čtvrti. - Každé jedné komisi náleží z FMK pro n komisí podíl FMKi, který se skládá ze dvou částí, a sice
pevné a pohyblivé složky:
FMKi = pevná složkai + pohyblivá složkai
Výpočet obou složek je přitom následující:
pevná složkai = 20 000 * počet zastupovaných čtvrtí
pohyblivá složkai = (FMK – suma pevných složek) * počet obyvatel zastupovaných čtvrtí / počet obyvatel nečleněného území města - Počet obyvatel pro potřeby rozdělení FMK v daném roce vychází z údajů k 1. červenci
předchozího roku a nezahrnuje osoby přihlášené k trvalému pobytu na adrese Dr. E. Beneše 1,
Liberec, 460 01. - Nevyčerpané a komisi již přidělené prostředky v daném roce se přičítají k prostředkům
přiděleným v letech následujících, a to nejpozději do ukončení činnosti komise podle čl. 6. Při
ukončení a bezprostředně následujícím obnovení činnosti komise z důvodu snížení počtu
zastupovaných čtvrtí náleží nové komisi dříve nevyčerpané přidělené prostředky v podílu podle
počtu obyvatel. Nevyčerpané přidělené prostředky z předchozích let se v případě spojení komisí
sčítají a náleží nové komisi. - O využití prostředků FMK rozhoduje rada na návrh komise v souladu s principy hospodárnosti,
efektivnosti a účelnosti. - Prostředky FMK je možné využít v následujících oblastech:
- Činnost komise:
- nákup drobných kancelářských potřeb a občerstvení pro potřeby jednání komise,
- tiskové či publikační náklady na prezentaci činnosti komise a komunikaci s
místními obyvateli (brožury, letáky, anketní lístky, webové stránky a podobně), - paušální úhrady nákladů na komunikaci ve výši 1 000 Kč ročně pro předsedu
komise, - úhrady dopravy jako například jízdenek MHD, parkovného a podobně.
- Komunitní aktivity:
- nákup či pronájem materiálu, úhrady služeb či dopravy, pronájem prostor a
pozemků, nákup občerstvení, dárků pro děti a podobně pro potřeby konání akcí
jako pálení čarodějnic, dětský den, jarmarky, mikulášská besídka, rozsvěcování
vánočního stromu a podobně.
- nákup či pronájem materiálu, úhrady služeb či dopravy, pronájem prostor a
- Dobrovolnické práce:
- nákup či pronájem materiálu a nářadí pro dobrovolnické práce jako například
kácení náletových dřevin, výsadba zeleně, nátěry a další drobné opravy a údržba
majetku města po předchozí konzultaci s Technickými službami města Liberec či
příslušnými odbory magistrátu Statutárního města Liberec (dále jen „SML”).
- nákup či pronájem materiálu a nářadí pro dobrovolnické práce jako například
- Zkrášlovací akce (financování drobných investičních akcí realizovaných SML po
předchozí konzultaci s příslušnými odbory magistrátu SML či Městskou policií Liberec):- doplnění hracích prvků na hřištích a sportovištích,
- výsadba zeleně,
- osazení laviček,
- drobné stavební a terénní úpravy,
- body kamerového systému,
- umístění vývěsních skříněk,
- doplnění informačních prvků do veřejného prostoru,
- pořízení vánočního osvětlení či jiných dekorací včetně nákladů na montáž,
demontáž, údržbu a energie, - opravy a údržba majetku SML,
- jiné akce se souhlasem rady.
- Činnost komise:
Článek 6 – Zánik
- Komise zanikají spolu se zvolením nové rady.
- Rada může odvolat všechny členy komise a ukončit tak její činnost,
- poklesne-li počet členů komise pod minimální počet či nesplňuje-li podmínku lichého
počtu a po dobu 3 měsíců nebyl předložen návrh na doplnění komise, - pokud o to komise požádá,
- neplní-li komise opakovaně své povinnosti.
- poklesne-li počet členů komise pod minimální počet či nesplňuje-li podmínku lichého
Článek 7 – Přechodná ustanovení
- Započetím procesu vzniku komisí ve všech čtvrtích podle čl. 4, odst. 1 je i přijetí usnesení
zastupitelstva o ukončení činnosti osadních výborů zastupitelstva vzniklých před datem přijetí
zásad (dále jen „osadní výbory”). - Členové osadních výborů se v případě splnění podmínek pro členství v přípravných výborech
podle čl. 4, odst. 2 stanou navrženými členy komisí. V případě nadpočetných osadních výborů
rozhoduje o nominaci jejich členů předseda osadního výboru po vzájemné diskuzi členů. - Předsedové osadních výborů se v případě splnění podmínek pro členství v přípravných výborech
podle čl. 4, odst. 2 stávají předsedy přípravných výborů. - FMK bude zřízen od 1. ledna 2025.
Článek 8 – Závěrečná ustanovení
- Zásady byly schváleny usnesením rady č. 492/2024 ze dne 21. 5. 2024.
- Zásady nabývají účinnosti ke dni 21. 5. 2024.
Statut Místní komise Františkov
Článek 1 – Úvodní ustanovení
- Místní komise Františkov (dále jen „komise”) je iniciativním a poradním orgánem Rady města Liberec (dále jen „rada”) pro rozvoj příslušného území města zřízeným v souladu s ustanoveními § 102 odst. 2 písm. h) a § 122 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
- Statut Místní komise Františkov (dále jen „statut“) upravuje postavení a činnost tohoto orgánu.
Článek 2 – Územní působnost
- Komise zastupuje Františkov.
- Územní působnost komise je zakreslena v mapovém portálu města (https://marushkapub.liberec.cz/).
Článek 3 – Jednání
- Komise se schází podle potřeby, nejméně však dvakrát ročně.
- Jednání komise svolává její předseda, v případě jeho neschopnosti výkonu funkce svolává jednání místopředseda komise.
- Členové komise se účastní jednání, v opačném případě se bez zbytečného odkladu omluví svolavateli jednání.
- Jednání komise je členům prostřednictvím e-mailu či telefonicky a veřejnosti prostřednictvím pozvánky na webu města oznámeno nejméně 7 kalendářních dní před datem jednání. K projednání závažných nebo mimořádných úkolů, které nesnesou odkladu, svolá předseda mimořádné jednání komise v kratší lhůtě. Předseda svolá mimořádné jednání komise také tehdy, požádá-li o to alespoň polovina všech členů komise, primátor nebo náměstek primátora.
- Je-li předkládán k posouzení komise materiál, je členům komise zaslán nejméně 7 dní před jeho projednáním. V případě mimořádného jednání či dostatečného odůvodnění může být tato lhůta adekvátně zkrácena.
- Jednání komise řídí předseda, případně místopředseda. Není-li na jednání přítomen ani jeden z nich, zvolí si přítomní členové předsedajícího.
- Komise je schopna se usnášet, účastní-li se jejího jednání nadpoloviční většina všech členů komise.
- K přijetí usnesení je třeba shoda nadpoloviční většiny všech členů komise.
- Jednání komise jsou zpravidla veřejná. Komise může usnesením rozhodnout o uzavření jednání na celé jednání nebo jeho část pro jednotlivce či celou veřejnost, a to pokud je seznamována s citlivými osobními údaji či v jiných závažných důvodech. Zápisy z jednání jsou veřejné a jsou k dispozici na webu města.
- V odůvodněných případech je možné svolat jednání a přijímat usnesení formou videokonference. Možnost veřejnosti účastnit se jednání komise je zachována i v tomto případě.
- Vyžaduje-li to zájem a povaha věci, mohou komise jednat společně a podávat společné návrhy či stanoviska při dodržení pravidel k přijetí usnesení pro každou jednotlivou komisi a sepsání samostatných zápisů.
- Komise mohou pro potřeby svého jednání přijmout jednací řád, který bude v souladu se statutem.
Článek 4 – Povinnosti
Komise má následující povinnosti:
- Postupovat v souladu se statutem a Zásadami Rady města Liberec pro činnost místních komisí a bez zbytečné prodlevy sjednat nápravu plnění ustanovení těchto předpisů.
- Přijímat doporučení pro radu na požádání orgánů města či Městské policie Liberec při řešení místních problémů.
- Poskytovat na požádání orgánů města stanovisko k návrhům občanů na změny s širším dopadem na obyvatele území komise.
- Asistovat orgánům města s oslovováním místních obyvatel dotčených investičními akcemi, kteří na oficiální komunikaci ze strany města nereagují.
- Navrhovat a průběžně aktualizovat vlastní seznam oprav a investičních priorit na území komise.
- Informovat občany vhodnou formou o své činnosti včetně upozornění na změnu kontaktních údajů na webu města.
- Zachovávat mlčenlivost o skutečnostech důvěrné povahy a těch, které nejsou veřejně známy a o kterých se členové komise dozví v souvislosti s její činností.
- Účastnit se na pozvání prostřednictvím předsedy, místopředsedy či jiného zástupce zasedání rady.
- Účastnit se setkání se členy rady při jejich oficiální návštěvě na území komise.
- Zasílat pozvánky na jednání komise koordinátorovi místních komisí k uveřejnění na webu města, a to nejpozději 7 kalendářních dní před datem jednání, pokud není jednání svoláno mimořádně.
- Pořizovat a zasílat zápisy z jednání komise (obsahující jména přítomných, nepřítomných a omluvených členů komise, jména hostů, program schůze v bodech spolu se stručným popisem diskuze a výsledky hlasování spolu s usneseními) koordinátorovi místních komisí, a to nejpozději do 10 dnů od jednání komise.
Článek 5 – Práva
Komise mohou:
- Vyjadřovat se k návrhům předkládaným radě k rozhodnutí, pokud se týkají území komise.
- Vyjadřovat se k připomínkám a podnětům, které radě předložili občané přihlášení k trvalému pobytu na území komise.
- Požadovat v případě odůvodněné potřeby od rady podklady a informace týkající se rozhodnutí ve výkonu samostatné působnosti města na území komise.
- Účastnit se prostřednictvím předsedy, místopředsedy či jiného člena komise představení investičního plánu v rámci příprav rozpočtu města a střednědobého výhledu rozpočtu.
- Vyjadřovat se před předložením radě města k podnětům na změnu územního plánu a v rámci pracovní skupiny k vybraným majetkoprávním operacím (prodej, směny, pachty, nájmy, výpůjčky) na území komise.
- Obracet se s podněty na Městskou policii Liberec a navrhovat opatření k řešení místních záležitostí veřejného pořádku.
- Iniciovat společenské, kulturní a sportovní aktivity vedoucí k budování komunity na území komise.
- Navrhovat využití Fondu místních komisí pro potřeby zajištění své činnosti a financování dalších aktivit.
- Spolupracovat s dalšími komisemi při rozvoji svých území.
- Používat k informování místních obyvatel městskou vývěsku, pokud je na území komise přítomna, vyhrazený prostor na webu města a volitelně i prostor ve Zpravodaji Liberec.
- Zvát na svá jednání volené představitele města a tajemníka.
- Bezplatně využívat nemovité prostory ve vlastnictví města k jednání komise po předchozídomluvě se správcem nemovitosti.
- Navrhovat radě změnu na pozicích členů, předsedy či místopředsedy (návrh na volbu nových členů obsahuje jejich jméno, příjmení, datum narození, adresu trvalého bydliště, e-mail či telefonní číslo, podpis navrhovaného).
Článek 6 – Závěrečná ustanovení
- Statut byl schválen usnesením Rady města Liberec č. 1060/2024 ze dne 17.9.2024.
- Statut nabývá účinnosti ke dni 17.9.2024.
Hranice působnosti místní komise:
Přesnou mapu působnosti naleznete na portále https://marushkapub.liberec.cz/ vrstva přehledové mapy / místní komise.