V souvislosti s chystaným projednáváním tohoto záměru, nám byly poskytnuty podklady pro lepší seznámení se s projektem. Na samotném představení záměru dne 6.11.2023 od 17:00 na Liberecké radnici v místnosti č. 11, bude v úvodu cca 30 minut projekt prezentován, poté bude následovat diskuze. Pokud se chcete s materiály blíže seznámit, můžete si je stáhnout zde. Upozorňujeme, že se jedná o pracovní verzi záměru. Ze strany města se jedná o vstřícný krok, snažící se tento projekt prezentovat již v počátcích a dává šanci obyvatelům o něm diskutovat. Níže uvádíme pár bodů a poznámek k projektu po rychlém prozkoumání.
Důvod stavby
Zdě děkuji za vyjasnění panu Felcmanovi
„Nový územní plán nicméně v Ostašově vymezuje největší rozvojovou lokalitu pro bydlení s kapacitou stovek bytů. Kolem letiště pak vymezuje plochy pro nové průmyslové zóny. Bez dobudování nového dopravního napojení kolem letiště by doprava z těchto ploch zase převážně směřovala na Švermovu ulici. Navrhli jsme tak schválení podmínky, že výstavba domů či továren nebude ze strany města odsouhlasena, dokud nebude nové dopravní napojení hotové,“
Náklady na stavbu
Cca 451 milionů korun bez výkupu pozemků. Vlastnická práva znázorňuje obrázek níže (fialová – právnické osoby, zelená – fyzické osoby, oranžová – město Liberec). Největšími položkami jsou zemní práce, vozovky a tunel (ten má vést částečně pod areálem Kovošrotu a má být dlouhý 306 m).

Změna v horní části Františkova a spodní části Karlinek
Nová komunikace se oddělí ze Švermovy ulice v místě aktuálně budovaného napojení bývalé slévárny. Nevyužívá novou areálovou komunikaci, ale vede paralelně podél ní až k trati (vedle sebe tudíž budou 2 pruhy areálové komunikace a tři pruhy nové komunikace). Trať komunikace podjíždí (počítá se s novým železničním mostem délky 37 metrů) a těsně za tratí má vzniknout nová světelná křižovatka (v blízkosti současného autoservisu). Silnice dále pokračuje na louku u slévárny, kde má vzniknout kruhový objezd. Podél komunikace mají vzniknout nové široké chodníky / cyklostezky. Švermova ulice v úseku mezi restaurací U Mitíka až po aktuálně budovanou křižovatku (směrem do centra) má být zúžená, jednosměrná a chodníky rozšířeny.

Vliv na dopravu
Studie počítá s daty z Plánu udržitelné městské mobility Liberec – Jablonec nad Nisou 2021 -2030 (SUMP). V rámci této zajímavé studie se mimo jiné dozvíte, že Švermova ulice je sedmou ulicí ve městě s největším počtem objektů zasažených nadlimitní hlukovou zátěží (74 objektů), osmou nejzatíženější ulicí ve městě (16 000 vozidel / den) a jednou z pěti ulic s nejvyšším podílem nákladní dopravy. Výstupem této studie jsou i doporučení, jaká opatření zavádět pro eliminaci hlukové zátěže. Konkrétně se jedná o následující body:
- Nutnost ověření funkčnosti protihlukových stěn, doporučujeme kontrolní měření na základě skutečnosti v charakteristických úsecích
- Návrh a instalace protihlukových stěn
- Položení tzv. tichého asfaltu
- Individuální protihluková opatření u zatížených budov (instalace oken a dveří s nízkou průzvučností)
- Snížení průjezdné rychlosti v nadměrně zatíženém místě
- Redukce, nebo odklon dopravy z nadměrně zatížených komunikací (zákaz vjezdu nákladní dopravy, omezení v určitou dobu apod.), snížení intenzity dopravy v intravilánu města
Výstupem této studie je i hluková mapa, kde na straně 65-67 naleznete oblast Františkova.
Nyní ale zpět k tématu. Studie sběrné obvodové komunikace (SOK) využívá data dopravy z roku 2020 a z predikce pro rok 2030. V roce 2030 je již uvažováno s vybudováním SOK. Níže uvádíme srovnání těchto hodnot a doplňujeme o data ze sčítání dopravy. Čísla udávají osobní / nákladní dopravu.
Úsek | Švermova (Uralská – Viadukt) | Uralská (Švermova – Kubelíkova | Švermova (Uralská – Karlinky) | Domky | Švermova (od Kovošrotu do Ostašova) | Ostašovská (za letištěm) |
Stav dle studie 2020 | 9740 / 1700 | 7930 / 1720 | 3330 / 660 | 1950 / 540 | 550 / 40 | 2620 / 580 |
Predikce dle studie 2030 | 10090 / 1890 | 8750 / 1990 | 5050 / 680 do nové křižovatky, dále 3370 / 580 | 2460 / 520 | 740 / 70 | 3460 / 620 |
Sčítání dopravy 2020 | 9604 / 2066 | 6275 / 1490 | 4161 / 931 | 2103 / 275 | ||
Sčítání dopravy 2016 | 10035 / 1590 | 6218 / 1144 | 2804 / 487 | |||
Sčítání dopravy 2010 | 9844 / 1245 | 6179 / 712 |
V souvislosti s touto tabulkou a výše napsaným vyplývá:
- Data ze sčítání dopravy 2020 již převyšují hodnoty studie SUMP pro rok 2020 (v horní části Františkova o cca třetinu).
- Snížená rychlost na Švermově ulici je zejména z důvodu hlukové zátěže. To je také jeden z hlavních smyslů radarů. Respektováním snížené rychlosti pomáháte nejen zvýšit bezpečnost provozu, ale také děláte život lepším pro stovky lidí žijících v bezprostředním okolí této komunikace.
- Data ze studií a sčítání dopravy nekorespondují s daty z radarů a to zejména u nákladní dopravy (zkusíme zjistit, kde může vznikat tak velký rozdíl).
Závěr
Výše uvedené informace nemají sloužit k prosazování konkrétního názoru. Mají vám poskytnout zdroj informací pro věcné otázky pro projednávání na radnici. Autoři studie SOK i zástupci radnice vám jistě poskytnou detailnější informace k tomuto tématu.
Většinu obyvatel Františkova bude asi nejvíce zajímat dopravní zátěž. Ze studie SUMP je jasně patrné, že i s novou SOK dopravní zátěž Švermovy ulice poroste. Zajímavá jsou i data ze sčítání dopravy, ze kterých je patrné, že za deset let se počet kamionů na Švermově ulici v úseku Uralská – Viadukt téměř zdvojnásobil. V úseku Švermovy ulice mezi Uralskou a Karlinkami došlo ke zdvojnásobení za pouhé 4 roky. K nárůstu dopravy došlo i přes fakt, že v okolí Ostašova nezačala masivní bytová výstavba, ani nebyly vybudovány nové průmyslové areály (se kterými SOK počítá a pro něž je primárně zamýšlena).
Pokud máte doplňující, zpřesňující či jiné informace k tématu, budeme rádi. Zajímavé by bylo i nahlédnutí do fungování logistiky průmyslových zón, zejména pendlování kamionů mezi zónami, které již nyní projíždějí raději Gagarinkou, Janovým Dolem, Františkovem a Ostašovem než po průtahu Libercem.
Pokud máte již nyní otázky k tématu, napište je prosím na email osadního výboru. Otázky přepošleme na příslušný odbor, kde se na ně připraví a pokusí se na ně na schůzce odpovědět.